WWW.P-A-C.BE

WWW.P-A-C.BE

Patrick’s American Cars

Terios – Veiligheid

VEILIGHEID

2WD handgeschakelde versnellingsbak
CO2 uitstoot
169 g/km
2WD automatische versnellingsbak
175 g/km
4DW handgeschakelde versnellingsbak
173 g/km
4DW automatische versnellingsbak
178 g/km

Vooruitstrevende veiligheidstechnologieHeel wat mensen hebben een positief beeld over SUV’s omwille van hun stoere uitstraling, de goede zichtbaarheid en hun vaardigheid op het terrein. Ook de compacte Terios wijkt niet af van dit imago.

Alle Daihatsu voertuigen ondergaan succesvol verschillende testen die wereldwijd als één van de strengste beschouwd worden. De testen bestaan uit een crashtest met frontale botsing, een crashtest met zijdelingse aanrijding tegen een snelheid van 55 km/u, een aanrijding achterin het voertuig tegen een snelheid van 50 km/u en een frontale botsing tegen 64 km/u. De Terios onderging deze testen succesvol volgens de door Daihatsu vooropgestelde criteria. Rekening houdend met de letsels die de poppen opliepen enerzijds en uit de resultaten van de testen anderzijds mag besloten worden dat de Terios meer dan voldoende overlevingskansen biedt.

Teneinde de veiligheid van de inzittenden te verbeteren werden verschillende veiligheidselementen aangebracht : een verstevigd koetswerk met daarin o.a. zijdelingse airbags, gebruik van zachte materialen om letsels in te perken en een schakelaar waardoor de airbags gedesactiveerd kunnen worden.
Daarnaast zorgt het VSC systeem (Vehicle Stability Control) (enkel van toepassing op de 4WD Top-versie) ervoor dat het voertuig in alle omstandigheden gestabiliseerd wordt. Ook op gladde wegen zoals besneeuwde wegen en in scherpe bochten controleert het VSC systeem de stabiliteit van het voertuig.

Het VSC-systeem van de vierwielaangedreven automaat versie is uitgerust met DAC (Down Assist Control) en HAC (Hill Start Assist Control).
DAC houdt het voertuig onder controle in scherpe afdalingen of bij het rijden op gladde/besneeuwde wegen tegen een constante snelheid. HAC daarentegen verhindert dat het voertuig lichtjes achteruit gaat bij het vertrekken op een steile helling.

De Terios maakt gebruik van de meest recente technologieën om voetgangers te beschermen indien zij bij een aanrijding betrokken zouden raken ; nml. de motorkapscharnieren, de vleugels en motorkap zijn vervaardigd uit vervormbare materialen die de schokken kunnen absorberen. Qua bescherming van de voetgangers behaalde de Terios 3-sterren volgens de EURONCAP testen.